петак, 19. фебруар 2016.

Sve o vitaminu A


*slika preuzeta sa interneta


        Vitamin A  pripada grupi  liposolubilnih  vitamina, tj  onima koji su rastvorljivi  u masti  u kojoj  se I talože. Potrebe za  vitaminima  se  usklađuju  sa  godinama, polom,i trenutnim  zdravljem; i najbolje  bi bilo da  se  zadovolje  ishranom, a ne suplementima. Jedan od razloga za  oprezniju  upotrebu  suplemenata I  preparata , je upravo  liposolubilnost. Postoji  u  dve prirodne forme: aktivnoj (koja  je životinjskog porekla) i  provitaminskoj- bet karoten( biljnog porekla).  U organizmu  se  nalazi u  više formi, pa se sve one  objedinjeno  zovu  retinoidima.

*slika preuzeta sa interneta
         Retinoidi  imaju  razne  uloge:
-u  održavanju  zdravlja kože , zuba, mišićnog  i mekog  tkiva
- za normalnu  funkciju  žlezda, digestivnih  organa  i  jetre 
-važan  je  za proces  održavanja  vizuelnog  ciklusa  i dr.

             Ukoliko  dođe  do nedostatka  vitamina A, javljaju  se  problemi sa vidom (npr noćno slepilo), pojačana osetljivost  na  infekcije I dr.  Previše  ovog  vitamina može dovesti do hiperkeratoze, i drugih problema . Ukoliko  su  doze veoma velike, može doći i do trovanja(veće od 30000IU/dan). Posebno  osetljivi na dejstvo visokih doza retinola  su  bebe, deca  i trudnice . Što se tiče  beba I dece,  bitno je  jer se retinol  može  naći  u  mnogim  kremama(iako to nije  uvek  naglašeno).  Što  se tiče  trudnica, bitno  je napomenuti  da suplementi(u farmakološkim dozama)  mogu  I nakon dosta vremena dovesti  do  kongenitalnih  malformacija. Zbog toga je bitno da se izbegava  njihova upotreba  ukoliko  žena  planira  trudnoću. Osim  upotrebe suplemenata mora se voditi računa I o upotrebi  dermatoloških preparata. Provitamin tj beta karoten  u visokim  dozama nije opasan, jer  jedino do čega  mogu  dovesti  je  žuto-narandžasta prebojenost  kože, koja  nastaje  nakon  obustave  uzimanja.

      Zbog   velikog  broja uloga koje poseduje, može  se  koristiti  u terapiji raznih  stanja. Antiinflamatorna  uloga ,  regulacija proliferacije i  diferencijacije  epitalnih  ćelija i produkcije  sebuma,  samo se neke od njih.Upravo su one zaslužne  su  za  upotrebu  retinoida  u terapiji   raznih   dermatoloških  stanja   (psorijaza, acne vulgaris, hiperpigmentacije).
U terapiji akni se koristi vrlo često, kod blazeg i srednjeg oblika, u topikalnoj formi. Oralno se koristi kod veoma teškog oblika akni.  Pošto izvlači masnoću iz dubljih slojeva kože na površinu, postoji početno pogoršanje na početku terapije. Situacija bi trebalo da se stabilizuje nakon 4 nedjelje, i nakon toga postepeno očisti. To su : Avene triacnel,Differin gel, Tretinoin gel, Adapalen gel... Svi navedeni preparati pripadaju lekovima, i potreban je oprez kod njihove primene.

        Osim u terapiji  dermatoloških stanja, može se koristiti  I  za prevenciju  I  ublaženje bora.  Mnogi  preparati koji  se koriste  u  antiage svrhe, u svom sastavu imaju retinol: LRP Redermic R, Vichy , ROC fileri, Avene Yasnical... Efekat se zasniva na ubrzavanju procesa obnavljanja kože (brže se skida sloj od umrlih ćelija i povećava sinteza kolagena).

      
*slika preuzeta sa interneta

Neželjena dejstva

          Povećana osetljivost kože i crvenilo, zatim  hiperkeratinizacija i isušivanje kože. Prva dva se mogu umanjiti ili sprečiti priređenom upotrebom, a druga dva pravilnom hidratacije kože( 30 min posle njega). Još jedno neželjeno društvo koje ograničava njegovu upotrebu na noćnu negu, je fotosenzitivnost. Iako je u pitanju noćna njega, zbog ostalih neželjenih dejstava, poželjno je koristiti kremu sa SPF.

         Tipovi retinoida


Mrph7.blogspot.rs


Moje iskustvo sa retinoidima

       Mogu reći da je negativno, a evo i zbog čega. Koristila sam ga pre otprilike 4 godine zbog problematične kože. Iako stanje nije bilo katastrofalno, dermatolog me je ubedio da će Differin rešiti problem jednom za svagda. Počela sam da ga koristim,upozorena na početno pogoršanje i naoružana strpljenjem. Umesto da dođe do poboljšanja, stanje na mom licu je sa vremenom bilo katastrofalno. Rešila sam da prestanem sa korišćenjem, naravno uz dogovor sa dermatologom. Jednostavno, tretman mi nije odgovarao. Moguće da drugima odgovara i rešava problem problematične kože, meni nažalost ne. Dugo mi je trebalo da sredim lice posle toga.
        Pre par dana, dok sam po Lilly-ju tražila nešto drugo, naišla sam na promociju Monoderma ampula, kada sam i dobila uzorak sa slike.

Monoderma A15 ampula pre otvaranja
Monoderma A15 nakon otvaranja

            Rešila sam da testiran  proizvod, jer je sastav drugačiji.  Reagovala sam veoma burno, lice mi se osulo. Još uvek je crveno i dosta upaljeno, a u smirivanju pomaže  Aktivni kiseonik( o kome će biti reči drugom prilikom). 

            Ovo je definitivno  bio poslednji put da okušavam sreću sa retinoidima.



Jeste li koristile nešto od retinoida?
Kakva su Vaša iskustva?

Pozdrav,
M



3 коментара:

  1. Koristila sam RetinolC Vichy-jev krem za regiju oko ociju. Nisam imala reakciju, ali mi je bila isusena koza i nije mi bilo prijatno, pa sam ga napustila. U vecini mojih preparata ima Retinil palmitata, ali se ne bih usudila na upotrebu jaceg, bas radi straha iskustva slicnog tvom koji kako vidim nije neosnovan

    ОдговориИзбриши
  2. Pošto ti je najslabiji isusivao kožu, sigurno bi ti i ostali pravili isti problem. Bitno je da se nakon upotrebe bilo kog preparata osecamo prijatno. Burno reagovanje je retko, ali sam ja ,,srecnica" po tom pitanju.
    Hvala na čitanju i na komentaru!

    ОдговориИзбриши
  3. Koristila sam Monodermine ampule retinola. Iskoristila 6-7, nisam tacno sigurna i danas mi je predio oko ociju jako crven i pecka :(

    ОдговориИзбриши